Competition – Persaingan

27 Feb

Cuba lihat kata-kata ini:

Competition is the best motivator. Many people see competition as an excuse for not doing something, but those who really want to win see competition as an opportunity, and they are willing to do the tough work necessary to win

Setiap perniagaan pasti akan berhadapan dengan persaingan. Oleh yang demikian usahawan mestilah berfikiran positif dan berani untuk bersaing dengan apa sahaja saiz perniagaan tersebut.

Walaupun demikian, persaingan dapat di elakkan sekiranya usahawan mampu untuk membina pasaran unik tersendiri yang di kenali sebagai ‘uncontested market’ atau pasaran yang tidak dapat ditandingi. Kreativiti dan tindakan proaktif dalam perancangan perniagaan adalah titik tolak dalam mengujudkan ‘uncontested market’.

Sebagai contoh lihatlah bagaimana AirAsia, Toys’R’us, McDonald dan lain-lain perniagaan unik yang telah mencipta ‘uncontested market’ mereka sendiri.

Untuk melahirkan pemikiran kreatif dan usaha proaktif, komitment yang tinggi dari aspek pemikiran, usaha berterusan dan kumpulan yang tepat diperlukan oleh usahawan tersebut.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: